TEKNIK
BELAJAR BERKESAN
|
Pengenalan
|
|
Bagi mereka yang telah berjaya dengan
cemerlang,beberpa pendekatan belajar telah diamalkan. Para pengkaji teknik
belajar telah juga menghasilkan beberapa pendekatan pembelajaran yang
berkesan.
|
|
Terpulang kepada kita sebagai pelajar
untuk mengikuti teknik mana yang paling sesuai dan paling mudah difahami.
Untuk membantu pelajar di sini terdapat beberapa teknik belajar akan
diutarakan.
|
1. Recopy
[salin semula]
2. Rework
all model 5 x
[buat semula contoh/cepat/5x]
3. Recite
out loud Repeatedly [lafaz kuat berulang kali]
4. Recheck
[semak semula]
5. Reasonnablenes
[jawapan berpatutan/sebaliknya]
1. s-sumarize
[ringkaskan nota penting]
2. t-test
your self [uji diri anda]
3. u-use
[gunakan]
4. V-visualize
[bayangkan selalu]
|
Teknik Belajar Secara
Pembayangan
|
Kita mempunyai apa yang dinamakan otak kanan dan otak kiri. Otak
kiri melibatkan pemikiran bercorak 'akademik' seperti perkataan, nombor,
kebolehan saintifik, matematik, bahasa, analisisi dan penggunaan tangan kanan.
Otak kanan pula melibatkan aktiviti bersangkutan irama, imaginasi,
warna, khayalan, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.
Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian
otak dengan bijaksana. Umpamanya adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita
untuk menghayalkan pelajaran atau atau adakah ia selalu digunakan untuk
menghayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam,
hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan
pelajaran.
Jika otak bahagian kanan ini belum lagi digunakan sepenuhnya untuk
mengkhayalkan pelajaran, maka masanya telah tiba kita mengkikis semua khayalan
dan imaginasi kosong dan segerakan gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan
digunakan untuk membayangkan pelajaran.
Teknik pembayangan perlu penumpuan. Penumpuan yang serius amat
perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa
berbaring sebelum tidur malam, semasa duduk berseorangan menenangkan fikiran,
semasa menumpang bas atau teksi, semasa di stesen bas dan lain-lain.
Sebagai contoh kita ambil suasan berbaring sebelum tidur. Bilik
sudah gelap> Keadaan sunyi sepi. Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula
bayangkan soalan-soalan, raja, sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari.
Bayang ia satu demi satu. Untuk menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang
diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk anda. Amalakan ini setiap
malam. soal diri anda, satu ke satu soalan, mata pelajaran ke mata pelajaran
sehinggalah tertidur. Ulangi bila terbangun di tengah malam. Amalkan ia dari
sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan ke sebulan bermula ddari
tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan khayalan ini dipositifkan
dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil usaha ini. Bagi anda yang belum
mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.
|
Rahsia-rahsia di sebalik pengurusan masa pelajar cemerlang.
|
1. Masa
sebelum tidur - masa berbaring sebelum tidur. Aamalkan teknik belajar
secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan
menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
2. Masa
terbangun di tengah malam( Belajar seperti No.1)
3. Masa
bangun tidur. Subuh/pagi.Bayangkan pelajaran semalam.
4. Masa ke
tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
5. Masa ke
tandas waktu malam (sama seperti No.4)
6. Masa
bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat cermin)
7. Masa
sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
8. Masa
berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
9. Masa
menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
10.
Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
11.
Masa berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal sifir , formula dan
lain-lain lagi)
12.
Masa sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
13.
Masa menunggu cikgu yang terlewat(ulangkaji cepat)
14.
Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
15.
Masa sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja rumah)
16.
Masa berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
17.
Masa berada dalam bas ( baca kad nota)
18.
Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)
19.
Masa rehat selepas maka n malam (Baca rencana akhbar dan
lain-lain)
20.
Masa menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan
lain-lain)
MASA TERPENTIGN DALAM PEMBELAJARAN CEMERLANG
MASA BELAJAR WAKTU SUBUH
Lain-lain masa yang perlu diurus.
1. Masa
ditelipon-pendekan perbualan
2. Semasa
membantu ayah dan ibu (belajar cara bayangan)
3. Masa
menunggu doktor (ulangkaji kad Nota)
4. Masa
berjalan dipersekitaran sekolah (tanya/jawab diri anda)
5. Masa
mesyuarat (ulangkaji kad nota sebelum mesyuarat)
6. Masa
mendengar radio(kurangkan masa)
7. Masa
menunggu kawan (ulangkaji kad nota)
8. Masa
pelawat ke rumah (jika ramai, belajar di perpustakaan)
Jika anda mengamalkan masa-masa belajar ini dengan betul
dan disiplin,pasti anda akan berjaya dengan cemerlang.
1. Preview
(tinjauan awal)
2. Question
(soal diri)
3. Read
& Underline (Baca,garis dan tanda)
4. Recite
& write (lafaz dan tulis nota)
5. Review
(tinjauan akhir)
6. Sumarize
(ringkaskan)
7. Test
your self (uji diri anda)
8. Use
(gunakan)
9. Visualize
(bayangkan)
1. Positive
mental attitude & positive physical action.
2. Air-clean
air for the brain.
3. Mental
Challenges for the brain.
4. Food
for the brain.
5. Exercise
for the brain.
6. Sleep
for the brain.
7. Meditation
& power brain./
|
Amalan peningkatan daya ingatan
|
1. Faham.
2. Jarakkan/pecahkan
masa belajar.
3. Lafazkan
isi penting dengan cara yang kuat.
4. Percaya
pada diri sendiri.
5. Ulang
berkali-kali.
6. Guna
kata kunci, kata isyarat. kata rahsia & ungkapan lucu.
7. Ulangkaji
semasa berbaring sebelum tidur & semasa bangun tidur.
8. Bayangkan
selalu (20 peringkat masa cemerlang).
AMALKAN SEMOGA BERJAYA