RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BAHASA
MELAYU TAHUN 3 BAHAGIA
Mata
Pelajaran: Bahasa Melayu
Kelas : 3
Bahagia
Tarikh : 15 April 2012
Hari : Ahad
Masa : 8.15-8.45
pagi
Bil
Pelajar : 15 orang
Tema : Keluarga
Bahagia.
Tajuk : Keluarga
Adam
Fokus Utama : 5.1
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1(i) :
membaca petikan dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan
menarik.
Fokus Sampingan 7.1 membaca dan menerangkan maksud
kandungan teks yang tersurat
dan tersirat.
Aras
1 (i) : Menerangkan maklumat tentang pengalaman sedia ada.
Objektif : Diakhir
pelajaran murid-murid dapat:
i.
Membaca
petikan bertajuk “Keluarga Adam” dengan sebutan dan intonasi yang betul
ii.
Memberi
maklumat yang tersurat dan tersirat dalam petikan yang disediakan.
iii.
Mengenalpasti
kata nama khas dan kata nama am.
Kemahiran
bahasa : Mendengar dan bertutur, membaca dan menulis
Sistem
bahasa : 1. Morfologi : kata nama khas dan kata nama am
2. Sintaksis :
Ayat tunggal, ayat majmuk, ayat Tanya
3. Kosa kata :Tanggungjawab,
mendidik, gotong royong,
cemerlang , beruntung dan membimbing.
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai
murni - Bahagia
- Kasih sayang
- Hormat-menghormati
- bekerjasama
Kemahiran
bernilai tambah :
Belajar
Cara Belajar - Membaca
Kemahiran
berfikir - menghubungkait, menganalisis,
penyelesaian masalah.
Pembelajaran - mengaitkan pengalaman sedia ada
Pengetahuan
Sedia ada - mempunyai keluarga sendiri, membina ayat
Bahan
Bantu Belajar - Note book, projector, skrin, slide
power point, petikan
Pemahaman dan lembaran kerja.
Aktiviti Pengajaran
|
dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Langkah/masa
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|
Set
Induksi ( 5 minit)
|
1.
Guru bersoaljawab dengan murid
2.Guru
menunjukan beberapa slid keluarga bahagia.
3.
Bersoaljawab dengan murid tentang:
i.
Adakah kamu mempunyai keluarga?
ii.
Berapakah orangkah ahli keluarga kamu?
iii.
Apakah aktiviti yang kamu lakukan bersama keluarga pada hujung minggu?
6.
Guru mengaitkan tajuk pelajaran hari itu.
|
1. Murid menjawab soalan yang dikemukan oleh
guru.
2.
Murid memerhatikan slide yang ditunjukan oleh guru
2. Murid menjawab soalan-soalan yang dikemukan
oleh guru berdasarkan paparan tersebut.
|
BBM
: keluarga bahagia, komputer/LCD
Nilai
:
kasih sayang, hormat menghormati.
|
Langkah
1 (5 minit)
Petikan Keluarga Adam
|
1.
Guru membaca petikan
2.
Guru bersoaljawab tentang isi
petikan
3.Guru memberi contoh kata
nama khas yang terdapat
dalam petikan.
|
1.
Murid mendengar bacaan guru.
2.
Murid diminta membaca petikan
secara kelas, kumpulan dan individu
3.
Murid menjawab soalan guru.
4. Murid menggariskan contoh kata
nama khas yang diberi oleh
guru dan
murid memberi kata nama
khas yang
mereka tahu berdasarkan
petikan.
|
BBM
:
Petikan
“Keluarga Adam”
Strategi:Direktif
kontekstual
|
Langkah
2 (10 minit) Aktiviti kumpulan
|
1.
Guru agihkan murid kepada 4
kumpulan.
|
1.
Kumpulan 1&2 Menyusun dan
menulis ayat-ayat yang sesuai
mengikut urutan isi
2.
Kumpulan 3&4 mencari dan menulis
semula ayat yang mengandungi kata
nama khas dan kata nama yang
terdapat di dalam petikan
3.
Wakil kumpulan bentang hasil
perbincangan di hadapan kelas.
|
KB:
Penyelesaian masalah,
KP:
Verbal linguistic.
BBB:
Kad-kad arahan
Strategi:
Kontekstual metakognitif
Nilai:
Kerjasama, berkeyakinan.
|
Langkah
3
(8
minit)
Penilaian
Menjawab teka silangkata
|
1.
Guru mengedarkan borang
silangkata
2.
Guru memberi penerangan
apa
yang perlu dilakukan.
3.
Guru menyuruh murid
melengkapkan silangkata.
|
1.
Murid menjawab soalan silang kata
mengikut urutannya.
2.
Bincang jawapan soalan silang kata.
|
Strategi
: Kontekstual metakognitif
Kb:
Penyelesaian masalah.
|
Penutup
(2
minit)
Pengukuh
an/penga-
yaan/pe-
mulihan
|
1.
Guru memberi pengukuhan
kata nama khas. Kata nama
am
|
Murid
menyebut kata nama khas dan
kata
nama am berulang kali.
|
Lembaran
kerja
|
RPH
No comments:
Post a Comment